2019.05.21

Megújul a Kosár arculata

A bevásárló közösségek létrejötte és működése új vásárlási formát képvisel.  Hatására sok minden mozdul el a változás felé. Egyik ilyen hatás, mikor az oktatásban felüti fejét az ügy. Többen írták már szakdolgozatukat e témában, érkeznek hozzánk évről-évre szakmai gyakorlatra diákok, sőt az 50 óra kötelező önkéntes program is töltődik nálunk. De most egy új dolog született meg. Kovács Kincső régi önkéntesünk a grafikus OKJ záró szakmai munkáját készíti, melynek a témája a Kosár új arculatterve. Vele beszélgetünk a munkafolyamatról, az arculattervezésről és az önkéntességről.

 

Hogyan jött az ötlet? Miért pont a Kosarat választottad munkaanyagnak?

Több éve, mondhatni a kezdetektől van lehetőségem belelátni és követni a Kosárban zajló folyamatokat, édesanyám révén. Otthon is gyakran szó van róla, ha szükség volt segítségre, amit én tudtam adni, akkor engem is mozgósított. Hol ládát pakoltam, olykor fényképeztem, de leginkább a rajzkészségemmel tudtam segíteni az épp zajló folyamatokat. Végzettségem szerint a Nyíregyházi Művészeti Szakközépiskolában végeztem festő szakon, most pedig a debreceni Medgyessy Ferenc Művészeti iskolában szerzem meg az OKJ grafikus képesítésem.

 

De ez semmiképp nem azt jelenti, hogy anya beállított a Kosár soraiba. Már általános iskolás koromban is önkénteskedtem, akkori érdeklődésem szerint az állatok vonzottak. Ebben szerepet játszott úgy a szülői minta is, mint az iskolai, ahol waldorf iskolásként minden évben végeztünk segítő gyakorlatokat, korbeli sajátosságaink alapján. Mondhatni nekem ez magától értődik, hogy felismerek és képviselek társadalmi ügyeket.  Szóval a Kosár ügyét ismertem.

Visszatérve a záró munkámra, az iskolai vizsgamunka tematikus, ez évi témája az Utópia.  Szerettem volna nem fiktív kitalációval foglalkozni, hanem a való világból meríteni. Egyrészt, hogy munkámmal valós értékeket adhassak át, másrészt, hogy kipróbáljam magam egy igazi projekt megvalósításában. Amihez hozzátartozik, hogy konzultáljak a megrendelővel, ez megköveteli tőlem azt a rugalmasságot, hogy miben képviseljem a szakmaiságot, és miben fogadjam mások véleményét, hogy a munka jól sikerüljön szakmai és megrendelői szempontból is. Mivel a tervező grafikus egy alkalmazott művész.

Te hogyan értelmezed az Utópiát, hogyan fogtad meg a témát?

Az utópia egy tökéletes társadalmi rend, ahol mindenki békében és jólétben él.  Átvitt értelemben való használata az elterjedtebb, mely szerint egy megvalósíthatatlan elképzelés. Madách Imre Az ember tragédiájában is minden szín egy utópiával fejeződik be, amelyet a következő korban megvalósítanak az emberek. Annak túlburjánzásával ferdül el az eredetileg szépnek vélt idea, majd újabb hanyatlás és romlás után, újabb utópia születik egy jobb társadalmi rend megvalósítására. Kosarasítva ezt a gondolatot, a globalizáció tisztán látszik, hogy nem fenntartható megoldás. De a csupán vegyél helyit alternatíva sem megoldás, mert fogyasztásunkat alapjaiban kell átgondolni, vegyél a legkisebb ökológiai lábnyom elve alapján és a szükségleteket is nagyon átgondolva. Mire és mennyire van valójában szükségem? Itt jelenik meg számomra a Kosár tevékenységének célja, és az utópia, mely fogyasztás által jutunk el a fenntartható világba, ahol mindenkinek juthat jólét.

Beszélj egy kicsit a munkafolyamatról!
A Kosárban általam most egy új arculat születik. Ez az un. rebranding. Eddig egy új logó látott szélesebb körben napvilágot munkáimból. Az új logóra azért volt szükség, mert a tervező grafikában is vannak változások, trendek, az emberek ezt látják szépnek, modernnek, innovatívnak. Nagy márkák logóival is megtörténik ez, van, hogy kisebb apróbb igazítások, van, hogy teljes mértékben lecserélik az új logót.

A grafikai elemnek képi formában kell mutassa, mit képvisel az a tevékenység a világban. Esetünkben a kosár, mint forma egy jól kihasználható elem. Lehet bele pakolni, mindenki a magáét pakolja bele, tehát személyes. A klasszikus fonott kosár pedig  nem a multikhoz kapcsol minket, hanem egy otthonos, átláthatóbb, kézzelfoghatóbb dolgot idéz bennünk.

A jó logó tömör, minél kevesebb elemmel mond el minél többet, rugalmas, minden felületen lehet használni, legyen az nyomtatvány, poló, színesben, feketén…stb.

Ezért választottam a kör formát, aminek közepén van egy játékos kézírást imitáló kosár felirat. Ezzel összekapcsolódva idézik fel a Kosár formát, a kacskaringós betűtípus pedig a kosár vesszőinek a fonottságát. Maga körív sem véletlenül befejezetlen kör, egyrészt nyitottságot ad a kompozíciónak, másrészt az aszimmetria által dinamikussá teszi és segíti a befogadást, a van közöm hozzá érzést. A körív lendülete viszi tovább a tekintetet, hogy befejezze és zárja azt, ezáltal aktivitásra ösztönzi a megfigyelőt, ami szimbolizálja, hogy az ügyben az ő aktivitására is szükség van.

A szimbólum alján található egy plusz amorf elem, egy narancs színű ív, ami képviseli azt a bármit, amit a vevő tesz a kosarába.

Színek szempontjából a narancs és a zöld színpárt választottam. A zöld szín szimbolikája már eggyé vélt a környezettudatosággal, a narancs pedig az aktivitás, lendületesség színeként értelmezhető. A zöld-narancs pedig a régi logó színvilágából is visszahoz valamit.

 

Elhagytad a zöldség- gyömülcs formákat is. Miért?

Igen egyrészt az előbb elmondottak miatt, másrészt a Kosár nem a helyi zöldség vásárlás piac meletti alternatívája. Kezdetben így indult, de mindig nagyobb célok vezették a kezdeményezőket. Mára látható is, mennyi minden vásárolható már a Kosárban, a rohanó embernek itt is lehetősége legyen sok mindent megvásárolni, a szervezők gyűjtik ezeket a termékeket és nem csak az élelmiszereken belül. Valamint a frisseségre apellálni, mint hívó képi szóra a helyinek feleleges, mert ez nagy valószínüséggel evidens. A rövid ellátási láncnak ez a lényege. Öt km távolságról pár órán belül a vevőhöz kerül a termék. 

 

Akkor a frissesség képi megjelenítésével küzdjenek a multik? 🙂 És menyire illeszkedik a munkád az iskola követelményekhez?

Van különbség a vizsgamunka és a Kosárnak adott anyagok között. Ennek oka, hogy az iskolai anyagnak főleg szakmai szempontból kell megfelelni. Mivel a Kosár megítélésem szerint lázad a megkövült dogmák ellen, így bizonyos grafikai szabályokat is átléptem.

 

Így látod? Nem lehet, hogy magad érzéseit, is felismerni véled ebben?

Biztos, koromból is adódik. De én ott, mindig az átlagos gondolkodástól eltérő emberekkel találkozom.

 

 Akkor lázadjunk!  Mondj egy példát!

Pl a betűtípus amit használok, nem a klasszikus tipográfiai elveken alapul hanem egy avantgarde vonalat követ, ami a betűk szélességének változásával rapszodikusabb és ezzel játékosabb.

Tényleg jó, már meg is szerettem ezt a betűformát! 

Min dolgozol most?

Pár napot még a záróvizsgámmal és az egyetemi felvételimmel, de aztán újra visszatérek és folytatom az elkezdett munkálatokat. A logó mellé infógrafikákat készítek, amik a Kosár különböző aspektusait magyarázzák el, mint maga a vásárlás folyamata,  vagy a kosár fejlesztett Termék Minősítő Rendszer, és az adományozási rendszere. Az új webáruházhoz grafikai elemeket, szín és arculati elemeket hogy az összhang folytatódjon.  Valamint a csomagolás terén is vannak ötleteim. Szeretnék egy olyan arculatot, mely iskola példája lehet az un. ECO branding-nek.

 

Hú, nagyon jól hangzik de mit értsünk pontosan ez alatt?

A tervezés során is figyelembe kell venni a környezettudatos szempontokat. Az újrapapírra nyomtatás, a tintán spórolni, a csomagolást egyszerűsíteni, hogy eleve nem képződjön még lebomlásra képes szemét se, ha nem muszáj. A kiadványokra nyomott minta tán egy db-on nem tűnik soknak, de nagy számba indul el a túlzó környezetszennyezés. Erre vannak a szakmánkban praktikák, melyet be kell vezetni, el kell terjeszteni.

Akkor van dolog ami megvalósulásra vár!

Köszönjük a munkád, és sok sikert pályád kiteljesedéséhez!

Share on FacebookOszd meg másokkal is!