2018.11.03

Egy éves lett a Kosár hulladékcsökkentő programja.

 

Mi is történt egy év alatt?  

Honnan indultunk és hova jutottunk?

Milyen célok elé nézünk?

 

Van az úgy, hogy az ember csak teszi a dolgát megszokásból, sietve, nem ér rá összegezni, vagy épp nem látja át az apró cselekedetekben a rend bomlását. Csak mikor már halomban áll körülötte az át nem gondolt gondolat hozadéka, eszmél rá, hogy milyen környezetet teremtett maga körül csupa jó szándékból, igyekezetből. Valahogy így jártunk mi is a Kosár termelőivel karöltve, mikor megszerveztük és hatékonnyá tettük annak a sok és sokfajta árunak az átvételét, rendszerezését, szortírozását, melyet egy pár órán belül kell,  a lehető legpontosabban átvennünk és továbbítanunk a vevőink felé. Az eredménye a hatékonyság mellett a még több csomagolóanyag, a még több gyorsan képződött műanyag szemét lett. Feleszmélve ebből a kábulatból, láttunk hozzá a Kosarat, most ebből a szemszögből is megreformálni, a fenntarthatósági szempontokat ezen a téren is érvényesíteni.

Gyökeréig mentünk a problémának, nem engedve a kényelemnek, a megszokásnak és a nincs mit tenni, egyedül gyengék vagyunk érzésnek. Olvastunk, okosodtunk és a rendetlenség rendeződni kezdett. Eszközök, megoldások nyíltak bennünk és körülöttünk…

Létrejött az első hulladékmentes termék, a savanyított káposzta, üvegben. Nem nagy dolog, mondhatni, de valójában az. Az elsők között lépni, igenis bátorságot jelent. Személyesen kellett megoldást találni minden termelő speciális csomagolást igénylő termékeire. Gabulyáné Babikában találtunk társra aki felvállalta, hogy üveget szerez, azt mossa ( plusz munka, energia!) és ebben teszi a termékét. Az eredmény, magáról beszél: esztétikusabb termék, mint a zacskós változat, higiénikusabb, nem csorog ki a káposztalé míg hazaérek a csomagjaimmal, és így a káposztán lévő lé, újabb értelmet és célt talált. A soha meg nem kérdezett vevők, hogy jó-e nekik a zacskóba kimért savanyú káposzta, most kifejezték véleményüket annak vásárlásával. Igen, így kell nekünk!

                                           . …és így kezdetét vette a befőttesüvegek ez irányú gyűjtése is.

Átvételi rendszerünk egyik specialitása, hogy a termelők nem ömlesztve, hanem vevőre csomagolva hozzák be a Kosárházba a termékeiket, melyet átveszünk, és a vevők bevásárló ládáiba teszünk, más termelők termékeivel együtt. Újabb plusz zacskó képződését teremtettük meg ezzel a rendszerrel, melyre megoldásokat kerestünk. Varrtuk megmaradt textilekből a tároló zsákokat, ezeket küldtük a termelőknek, hogy zacskó helyett ebbe tegyék termékeiket. Két váltásnyi textil zsák, és cekker forog a rendszerben, egy adag a termelőknél, egy a Kosárházban a termékekkel. Eredmény, kevesebb nejlon a természetnek, kevesebb kiadás a termelőnek. 

 

Mikor a textil tárolók körforgásával kiiktattunk sok, valóban felesleges zacskót, újabbat léptünk. Megkértük termelőinket, hogy azokat a zöldségeket, gyümölcsöket, melyek jellegükből adódva alkalmasak a papírtasakok csomagolására, abba tegyék nekünk. És hogy kérésünkkel segítséget is nyújtsunk, ne csak plusz terhet rójunk rájuk, nagy tételbe beszereztük a kívánt csomagolóanyagot. Ezzel kezdeményezésünk, nagyobb  hatékonyságot ért el, mintha mindig csak mondjuk, mondjuk:  hogy papír legyen már! Mivel kértünk és nem utasítást adtunk, így el kell fogadnunk, hogy nem mindenki lép, ért, érez egyformán ebben az ügyben sem. Míg a termelők nagy része szívesen alkalmazkodott a kívánt új formához, most is van akiket a megszokás fogságban tart: drágább, minek azt, úgyse lehet..
Nem baj, számukra majd a tiltás lesz változtatásra kényszerítő erejű. De, addig is az úttörők haladnak. A vevők örülnek és hálásak, hogy vásárlási formájuk szolgálja a fenntarthatóság ügyét, legalábbis ahogy, és amit ebben a témában most meg lehet tenni. 

Vagy egy cég a Kosárban, a Cudy Future Kft, mely környezetkímélő tisztítószereket gyárt és forgalmaz. Talán az egyetlen, legalábbis környezetünkben, aki az általa forgalomba helyezett műanyag flakonokat visszagyűjti, némi betétdíj ellenében. 
Bár  rendszerünk nem alkalmas, ezeknek a betétdíjaknak a kezelésére, visszafizetésére, ezért mi azzal a feltétellel fogadjuk vissza a flakonokat, hogy aki hozzánk visszahozza, tudhatja, hogy nem szemetet termelt egy új termék megvásárlásával, hanem a körforgásba visszahelyezte a kiürült tárolót. A betétdíj árával, pedig közösségi kezdeményezésünket, magát a Kosár működését támogatja. Az eredmény, pedig csodás!  Köszönjük!

 

A hulladékcsökkentésbe belemelegedve újabb ötlet merült fel bennünk. Nemcsak az élelmiszer vásárlásunk során termeljük a lebomlásra képtelen szemetet, hanem egyéb napi tevékenységeinkkel is, mint pl. a háztartási tevékenységeinkkel a mosással, takarítással,  kisgyermekes anyukák pelenkázásával, a műanyag italos flakonok vásárlásával….stb.  Elindítottuk a Zöldkosár tevékenységünket, mely keretében a mindennapi élet széles spektrumából meríttettünk, a hulladékcsökkentésre használható tárgyak, eszközök vásárlási lehetőségéből webáruházunkban.   Bátran léptünk ez ügyben, hiszen megkérdezett vevőink 98%-a fejezte ki ebbéli kívánságát, hogy a Kosár termékkínálata ebbe az irányba is haladjon. 

Egy külön terület a ruházkodás, a divat vezérelt vásárlás. Ügyünknek érzetük innen is szólni, hiszen a pamut, jobb esetben a ruházatunk alapanyaga, szintén mezőgazdasági termelésből származik, melyre a fokozott gyomírtó és gombaölő vegyszer alkalmazása itt is érvényes. A gyapot  termesztése rendkívüli terhelést jelent azokon a nagy mennyiségű termőföldeken, melyeken olyan gyapot terem, melyből készített farmert fél évig ha hordunk.Nem beszélve arról az édesvíz mennyiségről, nadrágonként kb. 10 köbméter, mely a nadrág előállításához szükséges. Aztán megy a kukába. Egy veszprémi cég , az Old  Blue kezébe vette a farmerek újrahasznosításának ügyét. Csupa jó minőségű farmerből állítanak elő újra használati tárgyakat. A székpárnáktól, a szobapapucsok, a kisállat fekhelyekig bezárólag nagy kínálatban gyártanak mindenféle terméket. Mi pedig nemcsak a megvásárlást biztosítjuk Nyíregyházán, hanem a használt farmerek gyűjtését is felvállaltuk, hogy a feldolgozó vállalkozáshoz juttassuk azokat. 

 

És a jövő? 

Tisztán látszik, hogy van értelme belevágni és ezt a sziszifuszi munkát a műanyagmentesebb világunkért (el)végezni. Mert hatunk, és a hatások melyek bennünk vevőkben- termelőkben- szervezőkben találkozik, hatványozódik és látható változást idéz elő. Ki közvetve, ki közvetlenül éli meg, hogy része a változásnak. Ki lépne már tovább, van kinek ez a tempó is gyors. Mindenesetre úton vagyunk, együtt, és talán ez még lényegesebb. Köszönjük a visszajelzéseket, amivel hírül adjátok, hogy a Kosáron kívül is így gondolkodtok, és a hulladékmentes ügyet hozzánk kötitek. Aznap, mikor a facebokkon megjelent a kukorica keményítőből gyártott zacskó híre, folyamatosan jöttek az üzenetek, hogy:  Itt van! Látjátok?!:-) ( sajnos messze nem a legjobb megoldás ez még, de változás van, ezt mutatja ennek a terméknek a megjelenése is, és ez üdvös)


                                                                       Nem jöttök üres kézzel! 🙂

Az is fantasztikus, ahogy a papírtasakok megjelentek az áruk csomagolásában, hogy szinte egy emberként jeleztétek, hogy ezt még vissza kéne gyűjteni, mert egy kicsit gyűrött papírtasak teljesen jó egy pl. krumpli, zöldség csomagolására. Azóta azokat is gyűjtjük, hogy termelőinknek és Földnek újabb terhet vegyünk le a válláról. 

 

 

Készül egy új webáruház, melynek a programozási hátterét most tervezzük. Olyan funkciókkal is kiegészítve, melyben azok a vevők és termelők akik képesek hatékonyabban hulladék csökkenteni előrébb járhassanak és összefoghassanak.  Az ár, a minőség mellett a hulladékmentes vásárlási mód is választási lehetősége legyen azoknak az embereknek, akik hasonlóan felelősen gondolkodnak. Célunk egy olyan rendszer kiépítése, amiben a vevő kiválaszthatja azt a termelőt, aki hajlandó textil és egyéb nem műanyag tárolókba csomagolni a vásárolt termékeket. Olyan vevőkkel akik tudatosan és fegyelmezetten kívánnak ehhez a rendszerhez kapcsolódni, akik nem felejtik otthon, akik tisztán tartják, javítják ha épp szükséges saját tárolóikat. És hogy mennyire nem földtől elrugaszkodott ez az ötlet, azt az mutatja, hogy vevőink visszajelzései és ötletei alapján alakulnak a folyamatok. Szívből reméljük, hogy az a ma még körülményesnek látszó viselkedés lesz meghatározó és elfogadott nemsokára….

 

…folytatjuk 🙂

Share on FacebookOszd meg másokkal is!